Elektryczne Auto Hybrydowe (PHeV)
Strona popularno naukowa
Strona główna
Zdjęcia auta
Ile PHeV spala paliwa a ile prądu?
Gdzie można przerobić Priusa na PHeV?
Dlaczego PHeV a nie auto na gaz lub tylko elektryczne EV ?
Co auta elektryczne i PhEV maja wspólnego z inteligentnymi domami ?
SZybkie porównanie EV i PHeV
Nowości i Ciekawe linki
O nas - kontakt z nami
Blog
Ile PHeV spala paliwa a ile prądu?

Najważniejsze pytanie jakie każdy zadaje to -ile takie auto pobiera prądu a ile spala paliwa?
Odpowiedź nie jest prosta - bo należałoby zapytać - "a w jakich warunkach" ?
Intuicyjnie wiemy, że każde auto spala więcej kiedy jedzie pod górę i mniej kiedy z niej zjeżdża... W przypadku aut tradycyjnych podajemy również - "średnie spalanie w mieście" albo "średnie spalanie na trasie" i te wartości nam coś mówią, choć rzadko precyzyjnie. W przypadku PHeV też można pokusić się o podanie takich uśrednionych wartości, ale trzeba przyjąć kilka założeń. Pierwsze z nich to pytanie czy ktoś nauczył się jeździć autem PHeV czy tylko ma prawo jazdy i umie jeździć samochodem z silnikiem spalinowym? Zakładając, że kierowca nauczył się jeździć PHeV (to samo dotyczy aut czysto elektrycznych eV), to można powiedzieć, że TOYOTA PRIUS PHeV na 100 km jazdy po mieście gdzie są normalne korki (i nie jest to miasto San Franscisco ani inne które ma same góry i doliny;-), jeżdżąc z dozwoloną w mieście prędkością 50-70 km/h, zużyje ok (****) kWh prądu (czyli łądując w domu, zależy czy w dzień czy w nocy) oraz ok (****) litrów benzyny - co daje koszt sumaryczny ok (****) zł na 100 km czyli tyle, co jeżdżąc komunikacją miejską... (choć w niektórych miastach Polski ZTM pobiera wyższe opłaty za taki dystans). Dlatego też auta elektryczne eV najbardziej sprawdzają się właśnie w warunkach miejskich, gdzie ruch miejski właśnie wyznacza (niewielką w praktyce) efektywność aut spalinowych. Amerykanie wyliczyli nawet, że eV czy PHeV jest w ruchu miejskim o 50% efektywniejszy od auta spalinowego! Podobnie z PHeV, najbardziej opłaca się je używać w miastach (z wyłączeniem miast, gdzie mało kto nie jeździ zgodnie z przepisami i wymusza na innch uczestnikach większe spalanie, a są w Polsce takie). Jeżeli analizujemy zużycie na trasie - to znów zakładając, że nie jest to przejazd przez Alpy tylko np trasa Warszawa- Gdańsk lub Warszawa- Kraków to podobnie ok (****) kWh oraz (****) l benzyny (przejechałem już 5000 km tymi trasami i wynik się powtarza). Przyjmujemy tu znów założenie podstawowe
, że jedziemy z prędkościami takimi jak na znakach ograniczających.  Dla niedowiarków (a jest ich niestety sporo) zamieszczam z zakładce FOTOGRAFIE zdjęcie z komputera pokładowego Priusa PHeV, pokazujące dystans i średnie zużycie paliwa (300 km między 4,7 l do 2,5l), tych danych nie da się zmanipulować, bo nawet po przeróbce nie mamy dostępu do kompuera pokładowego Priusa (polityka Toyoty).